Think Ink -finalisti esittäytyy: Konteksti kohdentaa mainontaa

23.8.2016

Lähtökohtamme: Kaksi uhkaa ja yksi iso mahdollisuus

ThinkInk-kilpailu osuu hyvin ajan hermoon. Mediayhtiöiden toimintaympäristö muuttuu nopeasti. Mediamainonnan euroja valuu ulkomaille kovaa tahtia. Lisäksi kuluttajat eivät pidä mediasivustojen mainonnasta ja käyttävät adblockereita entistä enemmän. Vaikea yhtälö kenelle tahansa…

Toisaalta synkistely ei auta, on niitä positiivisiakin asioita. Mobiilimainonta kasvoi Suomessa viime vuonna 35 prosenttia ja vielä löytyy huomattavasti lisää varaa kasvuun tulevina vuosinakin. Mobiili mahdollistaa aivan uusia ja entistä parempia tapoja kohdentaa mainontaa. Meidän erityisosaamistamme ovat tilannetietoiset mobiilipalvelut. Tästä voivat hyötyä mainostajat, kuluttajat sekä mediayhtiöt.

Teknologia: Tilanne- eli kontekstitietoisuus

Kontekstilla tarkoitetaan tilannetietoa. Kontekstitietoinen järjestelmä tunnistaa käyttäjän tilanteen ja adaptoituu siihen tuottaakseen merkityksellistä tietoa ja palveluita käyttäjälle. Ehkä tunnetuin kontekstitietoinen palvelu on Google Nyt. Kotimaisista palveluista oma Tässä.fi-sovelluksemme on hyvä esimerkki, miten palvelu voi adaptoitua käyttäjän tilanteeseen.

Esimerkiksi ollessasi auton kyydissä palvelu avaa automaattisesti liikenne-osion (ruuhkat, kelikamerat, huoltoasemat). Vastaavasti ruokakaupassa asioidessasi palvelu avaa Lähellä-osion ja näyttää ruokakaupan tarjoukset etusivulla. Tällä lähestymistavalla olemme päässeet erinomaisiin klikkausmääriin ilmoituksien osalta. Myös käyttäjän sijaintiin perustuvat push-viestit aktivoivat käyttäjiä erittäin hyvin. Nämä seikat todistavat tilannetietoisen kohdennuksen toimivuutta.

Ratkaisumme: Kontekstimoottori

Visiomme on, että käyttäjän kontekstiin kohdennettu mainonta on niin hyödyllistä, että käyttäjät haluavat sitä osana palvelun käyttökokemusta. Ratkaisumme on pilvessä toimiva Kontekstimoottori-palvelu, joka auttaa mediayhtiöiden omia palveluita kohdentamaan mainontaa käyttäjän kontekstin perusteella. Tavoitteemme on siis hyödyntää osaamistamme oman palvelun lisäksi osana mediayhtiöiden omaa tarjontaa.

Kiireinen kevät ja kesä

Hihat on saatu kääriä ja töitä paiskoa, jotta kontekstimoottori etenisi ideasta kaupalliseksi palveluksi. Muutamat mielenkiintoiset pilotoinnit ovat käynnissä yhteistyökumppaneiden kanssa ja uusiakin on vielä tulossa. Liiketoimintamallit tulevat pilottien ohella pohdintaan nyt alkusyksystä. Kun mainonnan tehoa ja arvoa saadaan nostettua, niin täytyy vain löytää sopivat mallit jakaa tätä hyötyä eri osapuolien kesken.

Mainonnan tulevaisuus kehittyy tähän suuntaan, siitä olemme varmoja!

Markus Tallgren
Adfore Technologies Oy