Think Ink -finalisti esittäytyy: Aika on kypsä reaaliaikaiselle markkinoinnille

18.8.2016

Nyt siihen on viimein saatu varmuus. Markkinointimaailma on valmis reaaliaikaisuuteen myös televisiossa.

“Miten ihmeessä tuo oli tehty?”
“Vihdoinkin!”
“Aika hyvä idea!”
“Äiti, miten mainos tiesi, että Suomi johtaa 3-0?”

Tämän tyyppisiä reaktioita on tullut ilmoille, kun olemme esitelleet tuotetta ja ideaamme nimeltään WakeDynamite tai kun ensimmäiset pilottimainokset tulivat ulos TV:stä.

Vain muutama vuosikymmen sitten uutisten kulkeutumista mantereelta toiselle saatiin odotella päivä- tai viikkokaupalla, kun tämän päivän uutiset kulkeutuvat sekunneissa miljoonien ihmisten taskuihin twitterien ja periskooppien välityksellä. Jopa kodin pesuaineet, WC-paperivarastot ja muut päivittäistavarat täydentyvät kuin itsestään Amazonin Dash -palvelun avulla tai internetiin kytketyillä kodinkoneilla ja paketin tai taksin saapumista kotiovelle voi seurata reaaliajassa.

Monet päivittäin käyttämämme palvelut ovat muuttuneet tai ovat muuttumassa älykkäiksi ja reaaliaikaisiksi. Tätä muutosta ajaa toisaalta ihmisten ajankäytön tiukentuvat vaatimukset sekä toisaalta laskentatehon kasvaessa big datan ja sen prosessointiin tekoälyn tarjoamat keinot. Olet jo sen itsekin huomannutkin, kun nettikaupassa katselemasi tuote näyttää kummittelevan kaikilla muillakin nettisivustoilla. Kenties olet siihenkin jo tottunut.

Keväällä 2015 Google Play videokirjaston bannerimainokset reagoivat reaaliajassa Oscar-gaalassa jaettuihin palkintoihin ja tarjosi kyseisiä elokuvia katsottavaksi välittömästi. Samoihin aikoihin me toteutimme reaaliaikaisen mainoksen televisiossa, kun Vuoden Journalistipalkinto julkistettiin MTV3-kanavan suorassa lähetyksessä.

Staattinen TV dynaamiseksi

Televisiomainonta on perinteisesti staattista, jossa sisältö pysyy samana koko mainoksen esitys- ja kampanja-ajan. Dynaamisessa mainonnassa TV-mainosten sisältöä voidaan hakea
dynaamisesti internetistä ja näin ollen vaihtaa sisältöä tosiaikaisesti kampanjan aikana.

WakeDynamite-hanke tähtää uudenlaiseen ennalta näkemättömään kansainväliseen palvelutuotteeseen, jonka avulla mainostaja voi muokata omia mainoksiaan reaaliaikaisesti tv:ssä, verkossa sekä muilla digitaalisilla pinnoilla omalta kotisohvalta.

Dynaamisen mainonnan käsite mahdollistaa uudenlaisia mainosmuotoja, joita ei ole aikaisemmin voinut tehdä. Mainoskampanja voi elää ja muovautua kampanjan edetessä ja reagoida eri tilanteisiin.

Me Valve Mediassa lähdimme yhdessä Tekesin ja MTV:n kanssa Dynamiittihankkeen kautta pilotoimaan ja hakemaan ratkaisuja dynaamisen mainonnan kehittämiseksi. MTV:n markkinointijohtaja Jere Teutarin kanssa todettiin, että hanke sopii täydellisesti MTV:n monimedialliseen ympäristöön, jossa halutaan olla ensimmäisenä tekemässä ja tarjota
asiakkaille uusia kaupallisia toimintatapoja.

Testausvaiheen jälkeen päästiin hyppäämään tuotteen kanssa syvään päätyyn, kun pilotoitiin tuotetta MM-jääkiekon yhteydessä. WakeDynamitella tehtiin ensimmäistä kertaa Suomessa reaaliaikaista dynaamista mainontaa Byggmaxxin, Veikkauksen ja Lähikaupan mainonnan myötä. Suomen pelien yhteydessä ajettiin mainoksia, jotka reagoivat Suomen pelien tilanteeseen tai lopputulokseen.

Wake Dynamite from Valve on Vimeo.

Uudentyyppinen mainonnan ekosysteemi

Pilotticaseja ja kokemuksia olemme esitelleet kevään ja kesän aikana erilaisissa alan tapahtumissa ja asiakastapaamisissa. Vastaanotto on ollut innostunutta, pirskahtelevaa ja  inspiroivaa. Pienen lapsen esittämä huudahdus on kuulunut monen aikuisenkin suusta. Se ruokkii meitä eteenpäin. Tälle tuotteelle ja palvelulle on tarve ja tulemme jatkamaan tuotteen kehittämistä myös kansainvälisille asiakkaille.

Laajentuessaan WakeDynamite on uuden tyyppinen mainonnan ekosysteemi, joka mahdollistaa uutta liiketoimintaa mediayhtiöille, startupeille ja palvelutuottajille. Uskomme, että pian reaaliaikainen mainonta TV:ssä on yhtä arkipäiväinen asia kuin se, että sinulla on netti kännykässäsi.

Mitä mieltä olet? Uskotko, että reaaliaikaisuudella voidaan vaikuttaa markkinoinnin tehoon TV:ssä?

Anitta Rosenvall
Head of Digital Production and Channel Graphics