"So, what is it that you do?"

13.4.2017

Kun tuo hamuttu ja odotettu kysymys sitten lopulta kuuluu, osaatko reagoida oikein? Osaatko olla vakuuttava ja helposti ymmärrettävä? Muistatko hymyillä ja vaihtaa käyntikortteja? kirjoittaa Wake Dynamiten Product Manager Tuomo Kulomaa Think Ink -blogissa.

Kansainväliset messu- ja konferenssitapahtumat ovat parhaimmillaan mahtava ponnahduslauta asiakkaiden ja rahoittajien menestysmereen, mutta pahimmillaan resursseja ja aikaa tuhlaavia painajaisia. Se millaiseksi tapahtuma omalta osaltasi muuttuu on paljolti itsestä kiinni.

Yritykset käyttävät valtavasti aikaa ja resursseja tuotteensa ja palvelunsa konseptointiin, suunnitteluun ja tekniseen tuotekehitykseen. Fläppitaulut ja whiteboardit ovat tiimien piirtämiä hieroglyfejä ja nuudeleita täynnä ja niitä innokkaasti keskusteluissa osoitellaan ja kaikki tietävät tasan tarkkaan mistä puhutaan. "Äksämällät" ja "jiisonit" suihkivat prosessissa ongelmitta. Homma toimii. "Tämä on valmis" tai ainakin "vain tekemistä vailla".

Tämä turvallinen arkitodellisuus muuttuu merkittävästi kun olet neutraalissa ympäristössä, satojen muiden start-upien joukossa, vieraalla maalla, vieraassa kulttuurissa, asiakaspotentiaali ei tunne sinua eikä tuotettasi, et ole syönyt lounasta, jalkoja särkee ja jet-lag painaa. Käyntikortit ja muu tukimateriaali tuli tehtyä viime tipassa, messuständin sähköadapteri on vääränlainen, hotelli on väärällä puolella kaupunkia ja kengätkin kävelemisestä nuhjuiset...

Olemme jo aiemminkin käyneet ulkomaisissa tilaisuuksissa esittelemässä WakeDynamite -palvelua ja näistä on meille kertynyt jo hieman kokemusta. Huhtikuun alussa tuli tilaisuus ottaa osaa kahteen täysin erilaiseen tapahtumaan ja kahdessa täysin erilaisessa ympäristössä.

Ensin esittelimme WakeDynamite palvelua Genevessä EBU:n, eli Euroopan Yleisradiounionin, pääkonttorissa järjestetyssä EGTA DigitalNext tapahtumassa, jossa oli paikalla noin 150 vaikuttajaa eurooppalaisista televisio- ja mediayhtiöistä. Yksipäiväisen tapahtuman nopeatempoinen rytmi sekä tapahtumapaikan istuntosalimainen asettelu jättää varsin vähän tilaa uusien kontaktien orgaaniselle syntymiselle. WakeDynamite -projektille oli varattu tilaisuudessa oma presentaatio, joka on mahtava tilaisuus esitellä asiaansa kuulijoille juuri niin kuin haluaa. Kuin maratonimainen hissipuhe, joka on tietenkin huolellisesti viimeistelty ja harjoiteltu.

Kahvitaukojen lyhyissä keskusteluissa turvallisinta maaperää on yhdistävät projektit alalta tai tutut kollegat. Tai vaikka jalkapallo. Niiden kautta löytyykin aasinsilta oman tuotteen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja kun näin on keskustelu saatu luontevasti käyntiin ja käyntikortit vaihdettu, niin seuraavan vaiheen sopiminen onkin enää vain itsestä kiinni.

Kiinassa ei jalkapallosta puhuta. Tai mistään muustakaan, joutavasta ainakaan. Saimme kutsun osallistua Qingdao Smart Industry Summit'iin, joka oli samalla uuden Amazon AWS toimipisteen avajaisjuhlallisuus. Paikalla oli muutama kymmenen startupia Kiinasta ja Euroopasta ja jokaiselle yritykselle oli varattu messustand, jossa voi esitellä omaa tarjoomaansa. WakeDynamite oli sijoitettu näyttävästi ns. interactive osastolle jossa kävi reilusti vieraita. Tosin valtaosa vieraista kiersi puhumattomana osastot ja keräsi käyntikortit ja esitteet omiin kokoelmiinsa tai mihin lie...

Tapahtuman osana järjestettiin myös pitch-kilpailu, jonka tuomaristossa oli valtaosin pääomasijoittajia sekä muutamia kansainvälisiä kutsuvierailta. Kilpailussa palkittiin kolme hanketta, mutta tällä kertaa emme olleet palkintosijoilla. Osallistumisemme kilpailuun tosin sai haluamaamme huomiota ja siitä syntyneitä liidejä olemme nyt innolla käymässä läpi.

Businessmatkailukin avartaa mutta tuloksellisuuden pitää olla fokuksessa.

Tuomo Kulomaa, Product Manager, Wake Dynamite Oy