DIGITAL NEWS REPORT 2016
MEDIATIEDOTE 15.6.2016

Suomalaiset hakevat uutisia verkossa suoraan medioiden omilta sivuilta

Uutisten seuraaminen sosiaalisen median kautta ei ole horjuttanut vakiintuneiden mediabrändien asemaa Suomessa, ilmenee Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2016 -kyselytutkimuksesta. Tutkimus kertoo myös, että suomalaiset luottavat uutisiin poikkeuksellisen paljon.

Suoraan uutismedian sivuille tai sovellukseen meneminen on Suomessa edelleen selvästi yleisin tapa hakeutua verkkouutisten pariin, vaikka yhä useampi seuraa uutisia myös sosiaalisessa mediassa (2014: 36 %, 2016: 45 %). Perinteisen median verkkosivustolta uutisia haki suoraan 62 prosenttia kyselyyn vastanneista. Sosiaalisesta mediasta uutisia etsi vastaajista 24 prosenttia. Luvut eivät ole juuri muuttuneet kolmen viime vuoden aikana. Pääasiallisena uutislähteenään sosiaalista mediaa piti vain viisi prosenttia kyselyyn osallistuneista suomalaisista.

”Sosiaalinen media on suomalaisille lähinnä perinteisiä uutismedioita täydentävä uutislähde. Perinteisen median asemaa verkossa vahvistaa Suomessa ennen muuta iltapäivälehtien ja Yleisradion kiinnostava ja maksuton tarjonta”, sanoo tutkija Esa Reunanen Tampereen yliopiston COMET-tutkimuskeskuksesta.

Tutkimus kertoo myös, että Suomi on ylivoimainen ykkönen siinä, kuinka paljon ihmiset luottavat uutisiin. Vastaajista 65 prosenttia pitää useimpia uutisia luotettavina. Suomalaiset luottavat vahvasti myös uutisorganisaatioihin. Kansainvälisessä vertailussa esimerkiksi ruotsalaisten luottamus uutisiin on selvästi vähäisempää (40 %). Vähiten uutisiin luotetaan Etelä-Koreassa ja Kreikassa.

Reunanen sanoo, että niin uutisten pariin hakeutumista kuin luotettavuutta koskevat tutkimustulokset liittyvät todennäköisesti toisiinsa.

”Luottamuksen taustalla voi olla suomalaisen toimittajakunnan suhteellisen vahva ammatillinen kulttuuri ja halu antaa asioista monipuolinen kuva. Suomessa valtamediat eivät ole myöskään poliittisesti tai muuten jakautuneet, vaan pyrkivät puhuttelemaan koko kansaa”, hän toteaa.

Myös uutisten seuraamisessa verkosta Suomi on kärkimaiden joukossa. Verkkoa piti tutkimuksessa pääasiallisena uutislähteenä 46 prosenttia suomalaisvastaajista.

Älypuhelinten käyttö uutisten seuraamisessa lisääntyy nopeasti niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Uutisvideoiden suosion kasvu on sen sijaan tasaantumassa.

”Verkko ei ole tutkimuksen mukaan syrjäyttänyt perinteisiä uutisvälineitä. Samat ihmiset käyttävät sekä perinteisiä välineitä että verkkomediaa. Perinteiset uutislähteet näyttävät säilyttävän asemansa erityisesti yli 45-vuotiaiden keskuudessa. Merkille pantavaa on, että painettujen lehtien suosio on noussut sekä 18–24-vuotiaiden että 55 vuotta täyttäneiden ryhmissä”, toteaa Viestintäalan tutkimussäätiön asiamies Helene Juhola.

Suomalaisista vain 15 prosenttia oli maksanut verkkouutisista. Norjassa luku oli lähes kaksinkertainen eli 27 prosenttia. Mainonta on siis suomalaisille mediayhtiölle edelleen keskeinen tulonlähde verkossa. Suuri osa suomalaisista kokee mainokset verkkoympäristössä kuitenkin häiritsevinä.

”Selkeästi tilausta on uusille mainonnan muodoille, jotka kiinnostavat ihmisiä myös verkossa eivätkä lisää ad blokkausta”, päättelee Juhola. 


Lisätietoja

Helene Juhola, Viestintäalan tutkimussäätiön asiamies
p. 09 2287 7220, helene.juhola@vkl.fi 

Esa Reunanen, tutkija, Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus (COMET)
p. 050 318 5943, esa.reunanen@uta.fi

Digital News Report 2016

Digital News Report 2016_kansi

Tutkimusraportit

Uutismedia verkossa 2016. Reuters Institute Digital News Report – Suomen maaraportti
Reuters Institute Digital News Report 2016

Esitysaineistot

Uutismedia verkossa 2016
Reuters Institute Digital News Report 2016. Key Findings

Suomen tiedote ruotsiksi ja englanniksi

Digital_News_Report_2016 Finlandare soker nyheter direkt pa mediernas egna webbplatser (pdf) (71.1 KB)

Digital_News_Report_2016 Finns are getting news directly from the media s own websites (pdf) (73.5 KB)

Kansainvälinen tiedote

Digital News Report 2016 Main Press Release 15 June 2016 (docx) (1.5 MB)

Tutkimuksesta


Viestintäalan tutkimussäätiö osallistui kolmatta kertaa Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report -tutkimukseen. Kyselytutkimus tehtiin nyt viidennen kerran. Tutkimuksessa selvitetään uutisten käyttöä erityisesti verkkomediassa, ja siihen osallistui 26 maata: Iso-Britannia, Saksa, Suomi, Espanja, Italia, Ranska, Tanska, Yhdysvallat, Brasilia, Japani, Irlanti, Australia, Norja, Ruotsi, Itävalta, Belgia, Tšekki, Kreikka, Unkari, Hollanti, Puola, Portugali, Sveitsi, Turkki, Korea ja Kanada. Tutkimukseen haastateltiin kustakin maasta noin 2 000 yli 18-vuotiasta henkilöä

Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä