Myönnetyt tutkimustuet

Vuosi 2017

• Myönnettiin Jyväskylän yliopistolle 45 000,00 euron tutkimustuki hankkeelle ”LUOTSIVA: Luotettavuutta ja sitoutuneisuutta vahvistamassa: sanomalehtien Facebook-sivut yleisösuhteen lujittajana”
  • Myönnettiin Sanomalehtien Liitolle 50 000,00 euron tutkimustuki hankkeelle "Lasten ja nuorten valtakunnallinen verkkolehti Meidän juttu”
  • Myönnettiin Ilona M Oy:lle 45 500,00 euron tuki hankkeelle ”Digitaaliset pientuotteet”
  • Myönnettiin Ritala Paavolle 30 000,00 euron jatkorahoitusta hankkeelle ”Alueellisen median digitaalinen loikka - mikä muuttuu?”
  • Myönnettiin Sanomalehtien liitolle 14 000,00 euron tuki hankkeelle ”Media-alan yritysten opintomatka Japaniin”
  • Myönnettiin Rantanen Terhille 67 285 euron tutkimustuki hakemukselle "The Future of National News Agencies in Europe"
  • Myönnettiin A-lehdet, Karsikas Marille 10.000 euron tutkimustuki hankkeelle "Lily Talks -podcast-verkoston luominen ja siinä sisältömarkkinoinnin pilotoiminen ja tutkiminen"
  • Myönnettiin A-lehdet, Lintula Annille 15.000 euron tutkimustuki hankkeelle "Tekstaridraama: uusi tapa puhutella sukupolvea Z"

Vuosi 2016

Tutkimushankkeet

• Myönnettiin kahdelle taholle yliopistokonsortio Helsingin yliopisto; Brahea-keskus, Turun yliopisto; Jyväskylän yliopisto sekä Kairos Future, Tukholma molemmille 120 000 euron tutkimustuki säätiön käynnistämän erityisteeman hankkeisiin ”Uutismedian uudet liiketoimintamallit Yhdysvalloissa”.
  • Jyväskylän yliopistolle myönnettiin 42 000,00 euron tutkimustuki hankkeelle ”Onnistuneet tietopyynnöt toimituksissa”
  • Lauri Haapaselle Svenska social- och kommunalhögskolanista myönnettiin 45 000,00 euron tutkimustuki hankkeelle ”Social media as an added value in journalistic writing / Sosiaalisen median hyödyntäminen toimitustyössä”.
  • Sanomalehtien Liitolle myönnettiin 16 430,00 euron tutkimustuki hankkeelle ”Sanomalehden merkitys osana 15-34 -vuotiaan arkea nyt ja tulevaisuudessa”.
  • Turun Yliopisto / BioNLP -ryhmälle myönnettiin 24 530, 00 euron tutkimustukea hankkeelle "Algoritmien valta. Neutraalius ja puolueellisuus koneellisessa päätöksenteossa”.
  • Myönnettiin Helsingin Yliopistolle 70 000 euron tutkimustuki hankkeeseen Immersive Automation (IA): engagement and user experience in a news ecosystem”.
  • Hyväksyttiin Reuters Instituten tekemä tarjous säätiön osallistumisesta uutismediaraportin tekemiseen vuosina 2017-2019. Tutkimuksen hinta on yhteensä noin 85 000 €.
  • Myönnettiin Pakkaustutkimus - PTR ry:lle 99 000,00 euron tutkimustuki hankkeelle ”Package Design ROI -työkalun kehittäminen”.
  • Myönnettiin Pekka Nykäselle 10 000,00 euron tutkimustuki hankkeelle ”Selvitys ja käsikirja verkkouutisten analytiikan uusista välineistä ja keinoista".
  • Myönnettiin Tampereen yliopiston, Viestinnän, median ja teatterin yksikölle 5 900,00 euron tutkimustuki hankkeelle ”The Rise of Entrepreneurial Journalism -seminaari 6.-7.12.2016”.
  • Myönnettiin Tanja Aitamurrolle 40 000,00 euron tutkimustuki hankkeelle ”360-asteinen video journalismissa: Sisältö, arvo ja haasteet”.
  • Myönnettiin Kuka Helsinki Oy:lle 23 000 euron tutkimustuki hankkeelle ”Toimittajien ja asiantuntijoiden uusien yhteistyötapojen kehittäminen”.
  • Päätettiin myöntää Lappeenrannan teknilliselle yliopistolle 54 896 euron tutkimustuki hankkeelle ”Alueellisen median digitaalinen loikka - mikä muuttuu?”.
  • Myönnettiin Sanomalehtien Liitolle 40 000 euron tutkimustuki hankkeelle ”Lasten ja nuorten valtakunnallinen verkkosanomalehti”.
  • Myönnettiin Juha Honkoselle 2 000 euron tutkimustuki tietokirjahankkeelle ”Hyviä uutisia – journalismi nousee jaloilleen”.
  • Myönnettiin Aller Media Oy:lle 29 000,00 euron tutkimustuki hankkeelle Sisältömarkkinointi 2016”.
  • Myönnettiin Aikakausmedialle / Aikakauslehtien Liitto ry:lle 50 000,00 euron tutkimustuki hankkeelle ” Aikakauslehtikone, verkko-oppimisympäristö mediatuottamiseen ja medialukutaitoon”.
  • Myönnettiin Aalto Yliopistolle 4 000,00 euron tutkimustuki hankkeelle Digitaalinen Suomi -julkaisuhanke, osa Suomi 100-ohjelmaa”.

Vuosi 2015

Tukea alan tutkimushankkeille

Säätiö tukee viestintäteollisuuteen liittyvää tutkimus- ja kehitystoimintaa. Painopiste on tulevaisuuteen orientoituvissa, innovatiivisissa hankkeissa.

Tuki kohdistuu pääasiassa
  • säätiön aloitteesta tehtäviin tutkimushankkeisiin
  • viestintäteollisuuden hyödyntämiin soveltaviin hankkeisiin.
Soveltavissa hankkeissa säätiön panos toimii stimuloivana osarahoituksena. Hankkeet voivat olla  tutkimuslaitos- tai yritysvetoisia.

Katso alasivuilta säätiön tukemat hankkeet ja hankkeiden tutkimusraportit.