Tukea alan kehitykseen

Säätiö rahoittaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeita ja niiden tulosten julkisuuteen saattamista. Tämän lisäksi säätiö tukee alan johdon ja muun henkilöstön koulutusta, avustaa oppilaitoksia sekä jakaa apurahoja, stipendejä ja matka-avustuksia alalla toimiville. Säätiön toiminta perustuu pääoman tuottoon ja lahjoitusvaroihin.

Katso kaikki rahoitetut hankkeet hankekohtaisilta alasivuilta.

rss Säätiön tukemat tutkimushankkeet lyhyesti

Jyväskylän yliopisto: Onnistuneet tietopyynnöt toimituksissa

10.2.2017

Jyväskylän yliopistolle myönnettiin 42 000 euron tutkimustuki hankkeelle ”Onnistuneet tietopyynnöt toimituksissa”.

Tiivistelmä

Kehittämishankkeen tavoitteena on selvittää ja parantaa toimitusten mahdollisuuksia hankkia viranomaisaineistoja julkisuuslain mukaisilla tietopyynnöillä. Tärkeä osa hanketta ovat viranomaisille osoitettavat tietopyynnöt ja toimittajien opastaminen tietopyyntöihin liittyvissä juttuprojekteissa. Yhteistyössä toimitusten kanssa tutkitaan ja selvitetään tietopyyntöjen toimivuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä, kuten toimittajien ja viranomaisten välisen vuorovaikutuksen onnistumista ja oikeustulkintoja pyydettyjen tietojen julkisuudesta. Tämän tapaisten julkisuusperiaatteen ”harmaiden alueiden ja käytäntöjen” kartoittaminen ja kokeileminen parantavat journalistien toimintamahdollisuuksia ja edesauttavat paitsi journalistista aineistojen hankintaa myös laajemmin viranomaistietoa koskevan julkisuuskulttuurin avautumista.

Lisäksi hankkeessa analysoidaan hallinto-oikeuksien, oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen tekemiä, tietopyyntöjä ja tietojen luovuttamista koskevia (ennakko)ratkaisuja ja selvitetään niiden hyödyntämistä toimitusten tekemisissä tietopyynnöissä. Tietopyynnöt tehostuvat, kun toimittajat voivat viitata jo heti pyyntöjensä alussa asiaan liittyviin, vastaavanlaisiin analogisiin tapauksiin.

Vaikka toimittajat ovat merkittäviä julkisuuslainsäädännön hyödyntäjiä, mahdollisuuksia julkisuuslain mukaisiin tieto- tai asiakirjapyyntöihin on käyttänyt heistä vain pieni joukko. Lisäksi tietopyyntöjen tekeminen on keskittynyt pääsääntöisesi vain suuriin mediataloihin. Nyt haettavasta kehityshankkeesta ja sen tuloksista hyötyvät erityisesti maakunta-, alue- ja paikallistasolla työskentelevät journalistit. Asiakirjojen julkisuutta on tarkasteltu usein juridisesta näkökulmasta, jolloin tiedonsaannin ongelmat ja julkisuusperiaatteen käytännön toteutuminen ovat jääneet vähemmälle huomiolle.

Journalistisen tiedonhankinnan onnistumisella on suuri merkitys, sillä kansalaiset saavat tietoja viranomaisten toiminnasta pääsääntöisesti median kautta.

Yhteyshenkilö

Kuutti Heikki, tutkimuskoordinaattori
Jyväskylän yliopisto,
040 576 7865, heikki.kuutti@jyu.fi

Julkisuus

Rahoitusta saaneista hankkeista julkistetaan seuraavat tiedot:

• tutkimustuen saanut taho
  • hankkeen otsikko
  • yhteyshenkilö
  • myönnetty tuki euroina
  • hakijan itsensä laatima lyhyt tiivistelmä hankkeen tavoitteista
Hankkeen päätyttyä julkaistaan tulosyhteenveto.

Lisäksi hakijalta edellytetään, että projektin tuloksista kerrotaan mm. alan lehdissä.

Rahoitetut hankkeet

Viestintäalan tutkimussäätiö edistää painetun ja sähköisen sekä sisältölähtöisen digitaalisen viestinnän ja niihin läheisesti liittyvien toimintojen kilpailukykyä tukemalla:

• liiketoiminnan ja teknologioiden tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyötä,
  • koulutusta sekä osaamisen kehittämistä ja
  • viestintään liittyvien tarpeiden ymmärtämistä.

Säätiö rahoittaa tutkimushankkeita ja niiden tulosten julkisuuteen saattamista. Tämän lisäksi säätiö tukee alan johdon ja muun henkilöstön koulutusta, avustaa ammattioppilaitoksia sekä jakaa apurahoja, stipendejä ja matka-avustuksia alalla toimiville. Säätiön toiminta perustuu pääoman tuottoon ja lahjoitusvaroihin.

Katso rahoitetut hankkeet ja tutustu tutkimusraportteihin hankekohtaisilta alasivuilta: