Tukea alan kehitykseen

Säätiö rahoittaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeita ja niiden tulosten julkisuuteen saattamista. Tämän lisäksi säätiö tukee alan johdon ja muun henkilöstön koulutusta, avustaa oppilaitoksia sekä jakaa apurahoja, stipendejä ja matka-avustuksia alalla toimiville. Säätiön toiminta perustuu pääoman tuottoon ja lahjoitusvaroihin.

Katso kaikki rahoitetut hankkeet hankekohtaisilta alasivuilta.

rss Säätiön tukemat tutkimushankkeet lyhyesti

Myönnettiin Sonja Saarikoskelle opintoapuraha hankkeelle Featurejournalismi professiona - käytänteet, toimintaedellytykset ja alan arvostus Suomessa 1.6.2018

Pro gradu -tutkielman tavoitteena on tarkastella featurejournalismia professionalismin teorioiden näkökulmasta.

Myönnettiin Maria Törhöselle jatkoapuraha aiheelle ”Tube-kulttuuri ja kuluttajan roolin murros” 1.6.2018

Tämä tutkimus tarkastelee suosittua Tube-kulttuuria, eli yksilön tuottamaa videosisältöä, ja sen merkitystä yhteiskunnan- ja talouden rakenteisiin.

Myönnettiin Carolina Stubbille jatkoapuraha hankkeelle ”Consumer Behavior and The Hidden Persuasion of Online Sponsored Content – A Controversially Re-Envisioned Approach to Advertising” 1.6.2018

Väitöskirjatyö tutkii kuluttajien reaktioita erilaisiin kolmansien osapuolten sponsoroituihin sisältöihin digitaalisessa ympäristössä.

Myönnettiin Outi Kallionpäälle jatko-opintoapurahaa hankkeelle ”Uuden median kirjoittaminen ja kouluopetus” 1.6.2018

Tutkimusprojektin tarkoituksena on selvittää empiirisesti, kuinka transmediaaliseen lukutaitoon liittyvät sosiaaliset ja luovat mediakäytännöt voisivat tukea koulukirjoittamisen opetusta sekä innostaa nuoria tuottamaan monipuolisia tekstejä niin koulussa kuin vapaa-ajalla.

Myönnettiin Metropolian ammattikorkeakoululle tutkimustuki hankkeelle ”Graafisen tekniikan sivuainekokonaisuuden ja kansainvälisen ohjelman rakentaminen” 1.6.2018

Kehityshanke pyrkii säilyttämään tulevaisuuden painoalan insinööriosaamisen Suomessa ja kehittämään graafisen tekniikan korkeakoulutusta. Hankkeen avulla lisätään alan houkuttelevuutta ja perustetaan graafisen tekniikan valinnainen sivuaine osaksi Metropolian mediatekniikan opintopolkua. Hankkeeseen liittyy esiselvitys alan insinöörien tulevaisuuden osaamistarpeista.

Hanna Tuuloselle matka-apuraha hankkeelle ”Pohjoismaisen robottijournalismin esittelemiseksi South by Southwestissä, Texasissa”

Pohjoismaista robottijournalismia Texasissa Vuoden 2018 South by Southwestissä – maailman isoimmassa, Texasissa järjestettävässä interaktiivisen media konferenssissa – esitellään Pohjoismaista robottijournalismia ja ennen näkemättömiä tutkimustuloksia alalta. Tapahtumassa luennoi freelance-toimittaja ja tutkija Hanna Tuulonen, joka esittelee South by Southwestissä keväällä 2017 hyväksytyn pro gradu -tutkielmansa tuloksia.

Jyväskylän yliopisto: SOMEDIA - Yrityksen sisäinen sosiaalinen media innovaatiotyön mahdollistajana ja edistäjänä suomalaisissa mediaorganisaatioissa

SOMEDIA-hankkeessa selvitetään, miten suomalaiset mediaorganisaatiot voivat hyödyntää yrityksen sisäistä sosiaalista mediaa innovaatiotyön välineenä. Mediaorganisaatioiden innovointikäytäntöjä tutkitaan havainnoimalla ja haastattelemalla työntekijöitä kahdessa suuressa mediaorganisaatiossa.

Terhi Rantanen: The Future of National News Agencies in Europe 29.12.2017

Kansallisten uutistoimistojen asema on useissa maissa, Suomessakin, vakavasti uhattuna. Lähikuukausina ja -vuosina tehdään eri maissa mediassa ja viestintäpolitiikassa päätöksiä, jotka saattavat johtaa kansallisen uutistoimiston toiminnan lakkaamiseen tai merkittävään supistumiseen. Useissa Euroopan maissa toiminta on jo merkittävästi supistunut, joissakin maissa toimisto menestyy kuitenkin hyvin.

A-lehdet, Mari Karsikas: Lily Talks -podcast-verkoston luominen ja siinä sisältömarkkinoinnin pilotoiminen ja tutkiminen 29.12.2017

Projektissa luodaan Lily.fin vaikuttajien kanssa podcast-verkosto, jossa pilotoidaan sisältömarkkinointia ja tutkitaan sen vaikuttavuutta.

A-lehdet, Anni Lintula: Tekstaridraama: uusi tapa puhutella sukupolvea Z 29.12.2017

Tekstaridraama-hankkeen tavoitteena on etsiä uusia tapoja tavoittaa sukupolvi Z:n tytöt ja puhutella heitä uusien mediamuotojen ja alustojen kautta. Erityisenä kiinnostuksenkohteena on tiiviin yleisösuhteen luominen sosiaalisessa mediassa tekstaridraaman kerrontatapaa hyödyntäen.

Seuraavat

Julkisuus

Rahoitusta saaneista hankkeista julkistetaan seuraavat tiedot:

• tutkimustuen saanut taho
  • hankkeen otsikko
  • yhteyshenkilö
  • myönnetty tuki euroina
  • hakijan itsensä laatima lyhyt tiivistelmä hankkeen tavoitteista
Hankkeen päätyttyä julkaistaan tulosyhteenveto.

Lisäksi hakijalta edellytetään, että projektin tuloksista kerrotaan mm. alan lehdissä.

Rahoitetut hankkeet

Viestintäalan tutkimussäätiö edistää painetun ja sähköisen sekä sisältölähtöisen digitaalisen viestinnän ja niihin läheisesti liittyvien toimintojen kilpailukykyä tukemalla:

• liiketoiminnan ja teknologioiden tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyötä,
  • koulutusta sekä osaamisen kehittämistä ja
  • viestintään liittyvien tarpeiden ymmärtämistä.

Säätiö rahoittaa tutkimushankkeita ja niiden tulosten julkisuuteen saattamista. Tämän lisäksi säätiö tukee alan johdon ja muun henkilöstön koulutusta, avustaa ammattioppilaitoksia sekä jakaa apurahoja, stipendejä ja matka-avustuksia alalla toimiville. Säätiön toiminta perustuu pääoman tuottoon ja lahjoitusvaroihin.

Katso rahoitetut hankkeet ja tutustu tutkimusraportteihin hankekohtaisilta alasivuilta: