rss Uutiset

Euroopan parlamentti päättää journalismin suojasta

28.6.2018

Euroopan parlamentti päättää ensi viikolla kannastaan komission esittämän lehtijulkaisujen suojan säätämiseen. Se antaisi lehtien kustantajille oikeuden sopia julkaisemansa sisällön kaupallisesta hyödyntämisestä digitaalisessa muodossa.

”Kyse on erittäin tärkeästä linjapäätöksestä: haluavatko europarlamentin jäsenet parantaa luotettavaa journalismia tuottavien lehtien ja toimittajien asemaa vai annetaanko amerikkalaisten alustajättien edelleen kerätä voitot toisten kustantamalla työllä”, Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg kuvaa.

Lehtijulkaisujen suoja olisi samanlainen investointien suoja kuin jo pitkään on ollut esimerkiksi tv-, elokuva- ja äänitetuottajilla. Sen myötä uutisaggregaattien ja sosiaalisen median yhtiöiden pitäisi sopia lehtikustantajien kanssa liiketoiminnassaan käytettävän journalismin korvauksista.

”Investointien suoja on tärkeä periaatteellinen oikeus mille tahansa yritykselle. Sen ulottaminen lehtijulkaisuihin on yksi harvoja konkreettisia uudistuksia, joilla demokratialle välttämättömän journalismin asemaa voidaan edes hieman tasapainottaa suhteessa mainostulot vieviin alustayhtiöihin”, Holmberg korostaa.

Lehtijulkaisujen suoja on hyväksytty neljässä europarlamentin valiokunnassa. Viime viikolla ratkaisevassa asemassa oleva oikeudellisten asioiden valiokunta asettui sen kannalle.

Päätettävänä oleva kompromissiesitys rajaa hyperlinkitykset yksiselitteisesti suojan ulkopuolelle. Kansalaisten some-jaot uutissivuilta ja ei-kaupallinen jakaminen eivät ole missään vaiheessa olleet uhattuina. Ehdotuksen mukaan kohtuullinen osa uuden oikeuden tuottamista lisenssikorvauksista jaettaisiin journalisteille.

News Media Europe: Professional Journalism put in hands of MEPS: Full EP Plenary expected to vote next week on crucial Copyright Reform

Lisätietoja:
Jukka Holmberg